PROJEKTY
Sprawozdanie z Mobilności Job Shadowing – Matera
Erasmus + TEACH
Przez ostatnie dwa lata nasza szkoła brała udział w projekcie Erasmus Plus zatytułowanym TEACH. Projekt polegał na wymianie doświadczeń, w kontekście szeroko rozumianej edukacji włączającej, między reprezentantami placówek doskonalenia nauczycieli i szkół następujących państw: Estonia, Hiszpania, Polska, Włochy. Współpraca zakładała także opracowanie uniwersalnych materiałów szkoleniowych i dydaktycznych, które zostały udostępnione nauczycielom polskich, estońskich, włoskich oraz hiszpańskich szkół.
Zapraszamy nauczycieli do skorzystania z materiałów dydaktycznych zawartych w dwóch kursach:
1. Kurs przygotowany przez pracowników MCWE w Opolu, panią M. Chełmińską – psychologa, Panią A. Wujec Kaczmarek – konsultantkę i panią K. Vidę – edukatorkę, zatytułowany Narzędzia cyfrowe w edukacji włączającej omawia typowe problemy dzieci i młodzieży związane z zaburzeniami zdolności poznawczych czyli pamięci, uwagi, koncentracji oraz prezentuje narzędzia cyfrowe szczególnie użyteczne we wspieraniu uczniów z problemami.
Link do materiałów https://tinyurl.com/4j738kzp
2. Kurs przygotowany przez metodyków z placówki doskonalenia nauczycieli w Tallinie w Estonii, dotyczy nowoczesnej organizacji przestrzeni w klasie i szkole. Nietradycyjny układ mebli, pomocy naukowych i podział na strefy zadaniowe sprzyja lepszej integracji uczniów, rozwojowi ich autonomii oraz rozwojowi umiejętności miękkich. Materiał podzielony jest na 4 lekcje, z których ostatnia koncentruje się na praktycznych wskazówkach dla wychowawców jak zmieniać przestrzeń w klasie.
Link do materiałów: https://mcwe.opole.pl/projekty/projekty-erasmus.html
BIORÓŻNORODNOŚĆ OPOLSZCZYZNY W UJĘCIU WODNYM, CZYLI H2O DLA BIO
Szkoła bierze udział w projekcie i Prowadzonych działaniach edukacyjno-informacyjnych pt. „Bioróżnorodność Opolszczyzny w ujęciu wodnym, czyli H2O dla BIO” oraz wzmocnienie infrastruktury edukacji ekologicznej, jest to kolejny projekt realizowany przez Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji. Skierowany jest do wszystkich mieszkańców Opolszczyzny, a jego celem kluczowym jest duży zasiąg realizowanych przedsięwzięć edukacyjno-promocyjnych, obejmujący min. 5 tys. Mieszkańców. Wszystkie działania projektowe służyć maja podniesieniu świadomości w zakresie bioróżnorodności świata wodnego, wzmocnieniu wiedzy różnych grup społecznych w zakresie ochrony środowiska ze szczególnym uwzględnieniem ochrony wody.
Planowane jest przeprowadzenie 3 kampanii edukacyjnych:
-
„Bioróżnorodność wodnego świata Opolszczyzny”
-
„Co możemy zrobić dla środowiska, by chronić bioróżnorodność? Rola i zadania szkoły w obszarze ekologii”
-
„Zrównoważony rozwój w ochronie bioróżnorodności”
W ramach tych kampanii założono realizację szeregu aktywności, które pozwolą osiągnąć zamierzone cele. Są to m.in.:
-
warsztaty dla dzieci i młodzieży w Zaczarowanym Świecie – Centrum Nauki i Eksperymentu oraz w Ośrodku Szkoleniowym w Niwkach,
-
zielone szkoły,
-
festiwale ekologiczne,
-
konkursy dla uczniów np.: wiedzy ekologicznej, fotograficzny, malarski oraz dla nauczycieli np.: na najlepszy scenariusz w zakresie bioróżnorodności, na najlepszy program zajęć przyrodniczych w formie innowacji pedagogicznej,
-
konferencje dla nauczycieli, pracowników i nadzoru pedagogicznego,
-
seminaria wyjazdowe do Hydropolis we Wrocławiu,
-
wizyty edukacyjne do miejsc edukacji bezpośredniej w Czechach,
-
spotkani informacyjne z mieszkańcami gmin Opolszczyzny,
-
cykl warsztatów czytelniczych i filmowych z elementami biblioterapii i arteterapii dla przedszkolaków i uczniów,
-
cykl warsztatów metodycznych dla nauczycieli,
-
event ekologiczny.
„Tłumaczymy żywioły” – projekt edukacyjny dla uczniów szkół podstawowych Aglomeracji Opolskiej”
nr RPOP.09.01.02-16-004/18 pn.
współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej IX – Wysoka jakość edukacji. Działanie 9.01 – Rozwój edukacji. Poddziałanie 9.1.2 – Wsparcie kształcenia ogólnego w Aglomeracji Opolskiej w ramach projektu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020.
W ramach projektu
zorganizowane będą dla uczniów:
-
zajęcia rozwijające umiejętności prezentacji i komunikacji, pracy zespołowej oraz kompetencji kluczowych w formie video-konferencji
-
zajęcia „Bezpieczny w sieci” z zakresu TIK i cyberprzestrzeni
-
zajęcia rozwijające zainteresowania przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi i metodą eksperymentu w Centrum Nauk Przyrodniczych
-
zajęcia matematyczno-przyrodnicze realizowane metodą eksperymentu w ramach szkolnych kół pn. „Żywioły”.
-
wyjazdy do ciekawych Miejsc Edukacji Bezpośredniej (poza Opole)
-
udział w wyjazdowych targach branżowych dla uczniów klas VII i VIII
-
event naukowy
zorganizowane będą dla nauczycieli:
-
szkolenia dla prowadzących zajęcia metodą eksperymentu
-
kurs nadający uprawnienia do obsługi dronów
-
kurs z terapii ręki i zintegrowanego treningu pisania, przygotowujący do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
-
szkolenie dotyczące wieloaspektowej diagnozy oraz programowania zindywidualizowanej ścieżki kształcenia przygotowujący do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
szkoły uzyskają:
-
pomoce dydaktyczne do realizacji zajęć rozwijających umiejętności prezentacji, komunikacji i przeprowadzenia wideokonferencji
-
pomoce dydaktyczne dla uczniów w celu przeprowadzenia zajęć z zakresu TIK i bezpieczeństwa, w tym do realizacji zajęć pn. „Bezpieczny w sieci”.
-
wyposażenie pracowni eksperymentalnych.
„Partnerstwo w Edukacji” – „Partnership in Education” – projekt edukacyjny w ramach programu Erasmus+
MIASTO OPOLE realizuje projekt pn. „Partnerstwo w Edukacji” na który w ramach programu Erasmus+ otrzymało Akredytację na lata 2023 – 2027 w sektorze Edukacja szkolna, Numer Akredytacji: 2022-1-PL01-KA120-SCH-000104079.
W ramach Projektu powstało konsorcjum pomiędzy MIASTEM OPOLE, pełniącym rolę koordynatora, a 19 opolskimi szkołami: Publiczną Szkołą Podstawową nr 2 im. Polskich Olimpijczyków w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi im. Karola Musioła w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 7 im. Jakuba Kani w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 9 im. Jana Łangowskiego w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 11 im. Orląt Lwowskich w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 14 im. Adama Mickiewicza w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 21 im. Obrońców Pokoju w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 28 im. Św. Wojciecha w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 29 im. Armii Krajowej w Opolu, Publiczną Szkołą Podstawową nr 30 w Opolu, Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr I im. Mikołaja Kopernika w Opolu, Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu, Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr III z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej – Curie w Opolu, Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr V w Opolu przy Zespole Szkół im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Opolu, Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr VI im. Generała Leopolda Okulickiego „Niedźwiadka” w Opolu, Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr VIII im. Aleksandra Kamińskiego w Opolu, Publicznym Liceum Ogólnokształcącym nr XI im. Generała Władysława Andersa w Opolu, Zespołem Szkół Mechanicznych w Opolu oraz Zespołem Szkół Zawodowych im. Stanisława Staszica w Opolu.
Projekt zakłada wizyty kadry zarządzającej i nauczycieli opolskich szkół oraz przedstawicieli Wydziału Oświaty i UMO w szkołach miast partnerskich Opola tj. Ingolstadt – Niemcy, Carrara – Włochy, Grasse – Francja, Alytus – Litwa, Kuopio – Finlandia, w celu nawiązania międzynarodowej współpracy w obszarze edukacji, przeprowadzenia obserwacji, wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w 5 głównych obszarach: Polityka oświatowa, Edukacja włączająca, Nowoczesne metody rozwijania kompetencji kluczowych, Edukacja ekonomiczna i orientacja zawodowa, a także Aspekty jakości i efektywności pracy szkoły.
Numer umowy: 2023-1-PL01-KA121-SCH-000126469
Okres realizacji: 01.06.2023 r. – 31.08.2024 r.
Wartość dofinansowania: 62 369,00 EUR.
„Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej. Unia Europejska ani podmiot udzielający dotacji nie ponoszą za nie odpowiedzialności”.