Aktualności

egzamin ósmoklasisty 2021/2022

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY

 

Informacje ogólne dotyczące egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2021/2022.

CELE PRZEPROWADZANIA EGZAMINU ÓSMOKLASISTY

Do egzaminu ósmoklasisty przystępują:
1. Uczniowie VIII klasy szkoły podstawowej
2. Uczniowie szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły
podstawowej – w klasie, której zakres nauczania odpowiada klasie VIII szkoły podstawowej
3. Słuchacze szkół podstawowych dla dorosłych.

  • Egzamin ósmoklasisty jest egzaminem obowiązkowym, co oznacza, że każdy uczeń musi do
    niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
  • Nie jest określony minimalny wynik, jaki uczeń powinien uzyskać, dlatego egzaminu ósmoklasisty nie można nie zdać.
  • Egzamin ósmoklasisty pełni dwie zasadnicze funkcje:
  • Określa poziom wykształcenia ogólnego uczniów w zakresie obowiązkowych przedmiotów
    egzaminacyjnych i zapewnia uczniowi, jego rodzicom, nauczycielom oraz władzom
    oświatowym informację zwrotną na temat tego poziomu wykształcenia.
  • Zastępuje egzamin wstępny do szkół ponadpodstawowych, które wykorzystują wyniki
    egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów jako kryteria w procesie rekrutacji,
    jeżeli liczba kandydatów jest większa niż liczba wolnych miejsc w danej szkole.

Z PRZYSTĄPIENIA DO EGZAMINU MOŻE BYĆ ZWOLNIONY:

  1. uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone inne niż niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym. Z wnioskiem o zwolnienie występują rodzice ucznia do dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej. Wniosek musi być pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły;2.
  2. uczeń, który – ze względu na szczególny przypadek losowy lub zdrowotny – nie mógł przystąpić do egzaminu ani w terminie głównym, ani w terminie dodatkowym;3.
  3. uczeń, który jest laureatem lub finalistą olimpiady przedmiotowej albo laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, organizowanego z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty, jest zwolniony z egzaminu z tego przedmiotu. Na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu ósmoklasisty w rubryce danego przedmiotu będzie on miał wpisane słowo – odpowiednio – „zwolniony” lub „zwolniona” oraz maksymalny wynik, tj. „100%” (wynik procentowy) oraz „100” (wynik na skali centylowej).

 

Dostosowanie warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty przysługuje na
podstawie dokumentów określonych w tabeli poniżej

DOKUMENT GRUPY UCZNIÓW, KTÓRYM PRZYSŁUGUJE DOSTOSOWANIE
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczniowie:

  • słabosłyszący i niesłyszący;
  • słabowidzący i niewidomi;
  • z niepełnosprawnością ruchową;
  • z afazją;
  • z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim;
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera;
  • niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym.
zaświadczenie o stanie zdrowia wydane przez lekarza uczniowie:

  • z czasową niesprawnością rąk;
  • z przewlekłymi chorobami;
  • chorzy lub niesprawni czasowo.
opinia rady pedagogicznej uczniowie:

  • którzy znaleźli się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej;
  • którzy mają trudności adaptacyjne związane z wcześniejszym kształceniem za granicą;
  • z zaburzeniami komunikacji językowej;
  • osoby niebędące obywatelami polskimi, a korzystające z nauki i opieki w szkołach podstawowych.
opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej uczniowie:

  • ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, np. z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią;
  • z zaburzeniami komunikacji językowej.
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania
  • uczniowie z chorobami przewlekłymi.
  • Zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej należy
    przedłożyć dyrektorowi szkoły nie później niż do 15 października. Jeżeli dokument został
    wydany po tym terminie – należy go złożyć niezwłocznie po otrzymaniu.
  • Sposób dostosowania warunków lub form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty do
    potrzeb i możliwości danego ucznia wskazuje rada pedagogiczna, wybierając spośród
    dostosowań wskazanych w komunikacie dyrektora CKE. Komunikat ten jest publikowany
    do 10 września roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany egzamin ósmoklasisty.
  •  Dyrektor szkoły lub upoważniony przez niego nauczyciel ma obowiązek – do 30 września
    – poinformować rodziców o możliwych sposobach dostosowania warunków i form
    przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty. Nie później niż do 20 listopada dyrektor szkoły
    przekazuje rodzicom ucznia na piśmie informację o sposobie dostosowania warunków lub
    form egzaminu przyznanych uczniowi przez radę pedagogiczną. Jeżeli konieczność
    dostosowania warunków i form egzaminu nastąpiła po 20 listopada – dyrektor szkoły
    niezwłocznie zawiadamia rodziców ucznia oraz dyrektora okręgowej komisji
    egzaminacyjnej o przyznanych przez radę pedagogiczną dostosowaniach.

Więcej informacji o sposobie organizacji i przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty w danym roku CKE (Centralna Komisja Egzaminacyjna) lub OKE Wrocław (Okręgowa Komisja Egzaminacyjna Wrocław).

 

Skip to content